onsdag 21 januari 2015

Hemlärande

Att försöka förstå hur olika sammanhang hänger i hop är i bland en svår konst att ta till sig. Vi har drabbats av stora förändringar här på skolan som påverkar väldigt många personer som i olika grad reagerar och blir oroliga eller frustrerade. Att kunna sätta sig ner med personen i fråga och reda ut vad som har blivit fel kräver sin man. Det är då man kommer på att GROW metoden är en bra metod. Ställ många öppna frågor och se vad som händer i samtalet. Till slut har vi nog lugnat ner oss och hittat konkreta lösningar på de eventuella problem vi hade. Se där: En prövad erfarenhet som visade sig fungera. 

Sätt upp mål för samtalet
Utforska nuläget
Alternativa strategier
Tidsättning, behovsbeskrivning och motivation

Allt enligt Wikipedia

Beprövad erfarenhet: Att under tid se och dokumentera för att öka förståelsen och på så sätt underlätta vardagen är en annan svår konst. Men hur är det med forskningen? Det måste till en tydlig koppling till de olika universiteten och till pedagogen som måste kännas levande och inte bara kännas som en insats som av en händelse dyker ner i vardagen. Allt för att forskningen ska kunna styra/hjälpa oss rätt. Självklart kan man förkovra sig själv samtidigt som man undervisar men det är inte helt lätt. Att vara till exempel VFU mottagande pedagog på skolan känns helt rätt men jag saknar en motprestation. Att få komma till lärarhögskolan/pedagogen under en vecka (som på den gamla goda tiden) och få förkovra sig i alla nya rön och forskningar som kommit sedan sist. Det skulle kunna ge oss viktiga verktyg som gör att vi blir ett med forskningen och på så sätt får ut den i det som vi är bäst på nämligen undervisningen.

Jag som jobbat några år på ett antal olika skolor kan märka hur olika inputs kommer och går. Ska man var lite kritisk så är väl/har väl inte skolan varit så duktig på att dokumentera och utvärdera dessa. Det vi då gör i skolans värld är att anamma de nya intryck och inlemma dem i verksamheten. När det sedan är dags att utvärdera för att kunna bringa ordning i systemet har vi kanske bytt rektor eller så har nya inputs dykt upp som ska införlivas i verksamheten och det blir då kanske en ny riktning på skolan/arbetslaget eller något annat viktigt som vi fokuserar på. 
Jag arbetade på den gamla anrika Åbyskolan för några år sedan och där efter varje större schemabrytande aktivitet så skrevs det ner synpunkter på det dokument som vi använde år efter år. Det var otroligt värdefullt att innan aktiviteten skulle gå av stapeln så gick vi nogsamt genom föregående års dokument och rättade till eller ändrade så att aktiviteten gick att genomföra på bästa sätt utifrån de nya olika förutsättningar som året bjöd på. 
Se där: En beprövad erfarenhet som visade sig fungera utan vetenskaplig grund förutom kanske sunt förnuft. Kanske går vetenskaplig grund och sunt förnuft hand i hand (som Magnus Uggla så fint sjöng) Med musik lånad av Tjajkovskijs violinkonsert i D-dur. Se där använd beprövad musikalisk erfarenhet så blir det bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar