Hej Sören
Att undervisa är fantastiskt. Att få vara en del av unga människors vardag och uppväxande är en spännande tillvaro som både ger och tar energi. Att se till att få ut mer energi än man pumpar in kallas ibland för Perpetuum Mobile (en evighetsmaskin).
För att kunna skapa energi och ge energi till elever och till dig som pedagog bör man starta lektionen på ett för alla gångbart sätt. Självklart varierar tillvägagångssättet över tid och rum, men på det stora hela är chansen att lyckas om man kommer (föga överraskande) väl förberedd till lektionen. Du vet alltså vad du har i åtanke om lektionens innehåll, struktur och vart du vill att eleverna ska komma. Eftersom eleverna är nyfikna varelser till sin natur bör man stilla deras hunger av nyfikenhet till det väsentliga det vill säga lektionens innehåll och inte till dess struktur (eller andra yttre stimuli). Därför är det en god vana att starta lektions med att resonera och kommunicera lektionens struktur redan vid lektionens inledning. Använd tavlan eller en presentation (med hjälp av projektor) eller varför inte båda för att ge en visuell och tydlig bild av vad som förväntas av oss i rummet.
Det är spännande att läsa och få ta del av ny intressant litteratur kring ämnet pedagogik. Men i bland är devisen "Inget nytt under solen" något som man kan kontemplera över på sin kammare.
Citat: Sören Kirkegaard
”Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra
Glöm inte detta Sören Andersson!!!
Att undervisa är fantastiskt. Att få vara en del av unga människors vardag och uppväxande är en spännande tillvaro som både ger och tar energi. Att se till att få ut mer energi än man pumpar in kallas ibland för Perpetuum Mobile (en evighetsmaskin).
För att kunna skapa energi och ge energi till elever och till dig som pedagog bör man starta lektionen på ett för alla gångbart sätt. Självklart varierar tillvägagångssättet över tid och rum, men på det stora hela är chansen att lyckas om man kommer (föga överraskande) väl förberedd till lektionen. Du vet alltså vad du har i åtanke om lektionens innehåll, struktur och vart du vill att eleverna ska komma. Eftersom eleverna är nyfikna varelser till sin natur bör man stilla deras hunger av nyfikenhet till det väsentliga det vill säga lektionens innehåll och inte till dess struktur (eller andra yttre stimuli). Därför är det en god vana att starta lektions med att resonera och kommunicera lektionens struktur redan vid lektionens inledning. Använd tavlan eller en presentation (med hjälp av projektor) eller varför inte båda för att ge en visuell och tydlig bild av vad som förväntas av oss i rummet.
Det är spännande att läsa och få ta del av ny intressant litteratur kring ämnet pedagogik. Men i bland är devisen "Inget nytt under solen" något som man kan kontemplera över på sin kammare.
Citat: Sören Kirkegaard
”Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra
Glöm inte detta Sören Andersson!!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar